Aanpassing uitstootwaardes plug-in hybrides
16 December 2024
De fiscaliteit van wagens, voornamelijk bedrijfswagens, onderging de afgelopen jaren diverse wijzigingen. Er is in onze nieuwsbrieven al veel inkt gevloeid over deze materie.
Nu blijkt dat Europa ook nog eens van plan is om de berekeningswijze van de CO2-uitstoot van dergelijke voertuigen te wijzigen en dit omdat de plug-in hybrides onvoldoende elektrisch geladen worden. Het zal u niet vreemd in de oren klinken dat een hogere CO2-uitstoot aanleiding zal geven tot fiscale nadelen.
Fiscaliteit
Het is al jaren het gebruik om via fiscaliteit de vergroening van het wagenpark te verwezenlijken. Zo zullen autokosten voor wagens aangekocht vanaf 1 januari 2026 enkel nog fiscaal aftrekbaar zijn wanneer het een koolstofemissievrije wagen betreft. Ook kosten van hybride wagens aangekocht vanaf 1 januari 2026 zullen dus niet meer aftrekbaar zijn. Een uitgebreid overzicht leest u in een vorige nieuwsbrief.
Voor auto’s aangekocht tot en met 31 december 2025 is de fiscaliteit sterk afhankelijk van de uitstootwaarde.
Hybride en plug-in hybride wagens
Er zijn twee soorten hybride wagens. De gewone hybride voertuigen kunnen niet opgeladen worden via een stopcontact, de plug-in hybrides kunnen dat wel.
De zogenaamde plug-in hybrides worden aangemerkt als ‘valse hybride’ wanneer ze meer dan 50 g/km CO2 uitstoten en uitgerust zijn met een elektrische accu met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht. De kwalificatie als valse hybride zorgt ervoor dat men voor de berekening van het voordeel alle aard in hoofde van de werknemer / bedrijfsleider én de aftrekbaarheid in hoofde van de werkgever / onderneming de uitstootwaarde van het overeenstemmende voertuig met uitsluitend een motor op dezelfde brandstof in aanmerking neemt. Als er geen overeenstemmend voertuig is, wordt de uitstootwaarde vermenigvuldigd met 2,5.
Wijziging in de berekening van de CO2-uitstoot
Op papier hebben plug-in hybride wagens doorgaans een lage CO2-uitstoot waardoor ze fiscaal voordeliger zijn dan wagens met uitsluitend een klassieke verbrandingsmotor. De berekening van de CO2-uitstoot gaat ervan uit dat een bestuurder 70 tot 85 procent elektrisch rijdt, terwijl uit onderzoek blijkt dat dit in realiteit slechts 11 tot 15 procent bedraagt waardoor de werkelijke CO2-uitstoot tot wel 3,5 keer hoger is.
Naar aanleiding van dit onderzoek verandert Europa de regelgeving en daarmee de berekeningswijze van de CO2-uitstoot van deze wagens. De nieuwe berekeningswijze zou ingaan voor wagens die zijn geproduceerd en goedgekeurd vanaf 1 januari 2025. De CO2-uitstoot zal als resultaat hiervan zo goed als verdubbelen vanaf 2025. Voorts is het niet uitgesloten dat Europa de CO2-uitstoot in 2027 opnieuw zal aanpassen, ingeval de situatie niet verbetert.
Fiscale gevolgen?
Een plug-in hybride die in 2025 wordt aangekocht, geniet onder de huidige voorwaarden nog steeds van een aftrekpercentage van 75% (mits het geen valse hybride betreft). Dit percentage zal wel afnemen tot 50% in 2026 en 25% in 2027 om vervolgens op 0% te vallen vanaf 2028.
Voor een “valse hybride” die in 2025 wordt aangekocht, gelden dezelfde regels inzake aftrekbaarheid als voor een benzine- of dieselauto. Dit wil zeggen dat aftrekbaarheid volgens de gewone formule berekend dient te worden, hetgeen in vele gevallen minder gunstig zal zijn dan 75%.
Door de wijziging van CO2 berekening zullen veel meer plug-in hybride wagens op papier een CO2-uitstoot hebben van meer dan 50 g/km en dus kwalificeren als een “valse hybride” die aan fiscaal minder gunstige regels van aftrekbaarheid onderworpen zijn.
Bovendien zal het voordeel alle aard waarop de werknemer / bedrijfsleider belast wordt toenemen, gezien de CO2-uitstoot die voor de berekening in aanmerking genomen wordt, deze van het overeenstemmend voertuig zal zijn of vermenigvuldigd zal worden met 2,5.
Het gelijkvormigheidsattest van plug-in hybride wagens die vanaf 2025 geproduceerd worden, zou de CO2-uitstoot op basis van de nieuwe berekeningsmethode vermelden.
Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe de fiscus met deze wijziging zal omgaan.
Zullen enkel de plug-in hybride wagens aangekocht vanaf 2025 fiscaal ongunstiger zijn? Wat als er productievertragingen zijn waardoor een in 2024 bestelde wagen pas in 2025 geproduceerd zal worden? Of zal de fiscus de lijst met “valse hybrides’ zodanig uitbreiden dat ook de vóór 2025 ingeschreven plug-in hybride wagens benadeeld worden?
Van zodra we meer informatie bekomen hieromtrent, zijn onze klanten de eerste die dit zullen vernemen. Houd dus zeker onze blog in de gaten.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Nieuw standpunt fiscus: Terugbetaling van elektriciteit mag dan toch tegen het CREG-tarief
In onze eerdere blogpost schreven we over autofiscaliteit en de terugbetaling van elektriciteit voor het laden van de bedrijfswagen bij de werknemer of bedrijfsleider thuis. De terugbetaling van de privé-elektriciteit door de werkgever / vennootschap levert geen bijkomend voordeel van alle aard op in hoofde van de werknemer of bedrijfsleider indien aan een aantal voorwaarden werd voldaan.
Een meerwaarde gespreid laten belasten, nu ook een langere termijn mogelijk bij gedwongen meerwaarde
De meerwaarde die een onderneming verwezenlijkt bij de verkoop van een bedrijfsactief is belastbaar. Wanneer de verkoopprijs herbelegd wordt in een activum dat beroepsmatig gebruikt wordt, kan ervoor gekozen worden om de meerwaarde gespreid te belasten over dezelfde termijn als de afschrijving van het nieuwe goed.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!