UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!
25 March 2021
In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.
Wat houdt deze uitbreiding in?
Elke informatieplichtige entiteit is nu ook verplicht bijkomende documenten te uploaden in het UBO-register die bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.
Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?
- Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
- Aandeelhoudersregister;
- Aandeelhoudersovereenkomst;
- Oprichtingsakte;
- …
Welk document wanneer dient toegevoegd te worden, is afhankelijk van wie de desbetreffende uiteindelijke begunstigden zijn. Het is ook belangrijk dat er niet te veel informatie wordt prijsgegeven. Enkel de uiteindelijk begunstigden dienen bewezen te worden, de niet-uiteindelijke begunstigden moeten niet worden opgenomen. Bezorgt u dus een kopie van uw aandeelhoudersregister, scan dan alleen de pagina’s van de uiteindelijke begunstigden. Indien men toch informatie zou overmaken aan het UBO-register met betrekking tot niet-uiteindelijke begunstigden, zou dit een schending kunnen uitmaken van de privacywetgeving (artikel 6 Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Voorbeeld
Een besloten vennootschap heeft 3 aandeelhouders: A heeft 10 procent, B heeft 10 procent en C bezit 80 procent van de aandelen. A en B bezitten elk maar 10 procent en zijn bijgevolg geen uiteindelijke begunstigden, zij dienen dus niet opgenomen te worden in het register. C heeft 80 procent van de aandelen, hij is de enige uiteindelijke begunstigde waarvoor bewijzen geüpload dienen te worden.
Deadline?
Informatieplichtige entiteiten die nu worden opgericht, zijn meteen verplicht om bij hun eerste registratie de extra documentatie toe te voegen aan het UBO-register.
Alle entiteiten wiens uiteindelijke begunstigden reeds geregistreerd zijn, moeten de bewijsstukken indienen uiterlijk op 30 april 2021.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector
Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.
Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s
De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.
Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!