Regeerakkoord Vivaldi: met welke fiscale aspecten dient u rekening te houden?
8 December 2020
Sinds enkele maanden beschikken we in België terug over een federale regering. De nieuwe regering is belast met de taak om België uit de recente gezondheidscrisis en de daardoor ontstane economische crisis te loodsen.
De strategie om het hoofd te bieden aan deze crisis werd uitgewerkt in het regeerakkoord van 30 september 2020. Daar komen uiteraard ook veel fiscale maatregelen bij kijken, de ene al wat concreter uitgewerkt dan de andere.
Hieronder bespreken we enkele van de genomen fiscale maatregelen:
1. Wederopbouwreserve
Met het oog op versterking van de solvabiliteit en liquiditeit van bedrijven zal het voor bedrijven mogelijk zijn om voor de belastbare tijdperken verbonden aan de aanslagjaren 2022 tot 2024 een deel van de winst vrij te stellen door deze te boeken op een vrijgestelde wederopbouwreserve. Deze maatregel laat bedrijven toe om toekomstige winsten fiscaal voordelig in de vennootschap te behouden. Hieraan worden enkele voorwaarden verbonden waaronder het behoud van tewerkstelling. Deze mogelijkheid staat niet open voor vennootschapen die deelnemingen aanhouden in belastingparadijzen. De wederopbouwreserve zal belastbaar zijn op het moment dat er een kapitaalsvermindering, dividenduitkering of liquidatie gebeurt.
2. Verlenging verhoogde investeringsaftrek
Investeringen zullen gestimuleerd worden door de verlenging van de verhoogde investeringsaftrek met twee jaren. Het basistarief van de investeringsaftrek werd door de Corona-wet III opgetrokken van 8% tot 25% voor investeringen gedaan van 12 maart 2020 tot 31 december 2020. Deze maatregel werd intussen verlengd en geldt nu voor investeringen tot 31 december 2022.
3. 6% btw voor de afbraak en heropbouw van gebouwen
Het verlaagd btw-tarief van 6% voor de afbraak en heropbouw van gebouwen is vandaag enkel van toepassing in de 32 stedelijke gebieden. Dit verlaagd tarief zal voor de jaren 2021 en 2022 uitgebreid worden naar het volledig Belgisch grondgebied, weliswaar onder bijkomende en striktere voorwaarden.
4. Groene fiscaliteit
Er zal vertrokken worden vanuit het principe dat de vervuiler betaalt. Het gebruik van fossiele brandstoffen zal zoveel mogelijk ontmoedigd worden door de invoering van een ‘fiscaal sturend instrument’.
Alle nieuwe bedrijfswagens zullen tegen 2026 broeikasgasvrij moeten zijn. Ook de herinvoering van een mobiliteitsbudget voor werknemers zal bekeken worden.
5. Miljonairstaks
In het regeerakkoord wordt gesteld dat er gestreefd wordt naar een “eerlijke bijdrage van die personen die de grootste draagkracht hebben om bij te dragen, met respect voor ondernemerschap”. Een verdere concrete uitwerking is in het regeerakkoord niet terug te vinden.
Inmiddels werd een voorontwerp over een nieuwe “jaarlijkse taks op effectenrekeningen” goedgekeurd door de ministerraad. De vorige effectentaks werd op 17 oktober 2019 vernietigd door het Grondwettelijk Hof. De nieuwe regeling houdt in dat er voor iedere effectenrekening met een gemiddelde waarde van meer dan € 1 miljoen een jaarlijkse belasting van 0,15% verschuldigd zal zijn.
6. Transparantie en preventie
De banksaldi van Belgische rekeningnummers zullen overgemaakt worden aan het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België (CAP). Bij het onderzoek van individuele dossiers met aanwijzingen van belastingontduiking of wanneer aanwijzingen van belastingontduiking naar boven komen via datamining door de fiscus zal het CAP hierover bevraagd kunnen worden.
7. Verlichting van de gezinsfiscaliteit
- Aftrek kinderopvang: Er werd reeds beslist dat de uitgaven betaald in 2020 voor kinderopvang die geannuleerd werd door het coronavirus toch aftrekbaar zullen zijn indien deze niet terugbetaald worden. Het maximum aftrekbaar bedrag in 2020 per opvangdag per kind zou opgetrokken worden tot € 13, bovendien zou dit bedrag geïndexeerd worden vanaf 2020. De leeftijdsgrenzen zouden opgetrokken worden tot 14 en 21 jaar.
- Zorg voor oudere, inwonende familieleden: De toeslag op de belastingvrije som voor (groot)ouders en broers of zussen ten laste ouder dan 65 jaar zou verhoogd worden.
8. Fiscale regularisatie
Belastingplichtigen hebben de mogelijkheid om inkomsten en kapitalen die in het verleden hun fiscale regime niet ondergaan hebben alsnog fiscaal te regulariseren door middel van het betalen van een regularisatieheffing. Hierdoor ontvangt de belastingplichtige fiscale en strafrechtelijke immuniteit voor de betrokken inkomsten en kapitalen.
Deze mogelijkheid tot fiscale regularisatie wordt stopgezet op 31 december 2023.
9. Nieuwe regeling inzake verenigingswerk
Er werd een wetsvoorstel ingediend om de door het Grondwettelijk Hof vernietigde regeling van het verenigingswerk bij te schaven en opnieuw in te voeren. De inkomsten zullen niet meer volledig parafiscaal vrijgesteld worden, maar zullen onderworpen zijn aan een sociale bijdrage van 10%. Er zal bovendien een limiet gesteld worden aan het aantal uren verenigingswerk dat verricht mag worden per maand. Deze nieuwe regeling wordt momenteel nog besproken, maar zou in werking treden op 1 januari 2021.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector
Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.
Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s
De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.
Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!