Autofiscaliteit: wat verandert er vanaf 2020?
30 April 2019
Met het zomerakkoord van 2017 staan er een aantal wijzigingen op til die vanaf 1 januari 2020 (aanslagjaar 2021) worden ingevoerd. Maar daar blijft het niet bij. Ook de CO2-waarden die bepalend zijn voor de belastbaarheid werden intussen herbekeken en zorgen voor onzekerheid.
- Invloed van het zomerakkoord
- Het aftrekpercentage van de kosten m.b.t. bedrijfswagens zal bepaald worden volgens
onderstaande formule:
120% – ( 0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2) (coëfficiënt: Diesel = 1, CNG = 0,90, Benzine = 0,95) - Ook het aftrekpercentage van de brandstofkosten zal volgens bovenvermelde formule worden berekend.
- Voor de elektrische wagens zal het aftrekpercentage van 120% dalen naar 100%.
- Invoering van het begrip ‘fake hybrides’ = hybride wagens waarvan de batterijcapaciteit kleiner is dan 0,5 kWh/100 kg OF de CO2-uitstoot groter is dan 50 gr/km.
In het geval van de zgn. fake hybride wordt er geen rekening gehouden met de CO2-uitstoot op het inschrijvingsbewijs maar met de CO2-uitstoot van een vergelijkbaar niet-hybride model of bij afwezigheid daarvan, wordt de CO2-uitstoot vermenigvuldigd met een factor 2,5. Deze wijziging is niet van toepassing op wagens aangekocht vóór 01/01/2018.
- Het aftrekpercentage van de kosten m.b.t. bedrijfswagens zal bepaald worden volgens
- CO2-waarden
- De CO2-uitstoot heeft een impact op:
- het aftrekpercentage van de kosten;
- de belasting op de inverkeerstelling (BIV);
- de verkeersbelasting;
- de waardering van het voordeel alle aard van de bedrijfswagen.
- Sinds 1 september 2018 kent ons land drie soorten CO2-waarden:
- CO2-waarde NEDC 1.0 bij de vóór deze datum ingeschreven wagens (zie het gelijkvormigheidsattest);
- CO2-waarde NEDC 2.0 bij de nieuwe wagens (is iets hoger – zie het gelijkvormigheidsattest rub.49.1);
- WLTP-waarde bij de nieuwe wagens (ligt nog hoger – zie het gelijkvormigheidsattest rub.49.4)
- De CO2-uitstoot heeft een impact op:
De nieuwe wagens vanaf 1 september 2018 hebben dus twee waarden, de NEDC 2.0 die momenteel wordt gebruikt voor fiscale doeleinden en de WLTP die momenteel nog niet wordt aangewend. Aangezien deze WLTP-waarde hoger ligt dan zowel de NEDC 1.0 als de NEDC 2.0, zou de invoering hiervan als enige te hanteren CO2-waarde negatieve gevolgen kunnen hebben voor de belastingplichtige (stijging voordeel van alle aard, stijging verkeersbelasting, verdere aftrekbeperking,…)
Tot 2021 op federaal niveau en 2020 op gewestelijk niveau zou er niets wijzigen. Wat de volgende regering zal beslissen, blijft momenteel nog een vraagteken.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector
Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.
Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s
De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.
Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!