Verliest uw werknemer verlofrechten ingeval van ziekte tijdens zijn/haar verlof?

1 October 2024

De regelgeving rond ziekte tijdens verlof is gewijzigd met ingang van 1 januari 2024. Waar moet u als werkgever rekening mee houden? Wij informeren u graag door middel van deze beknopte blog.

Oude regeling voor 2024

Om duidelijk de evolutie weer te geven, starten we eerst even met een kort overzicht van de oude regeling:

Tot eind 2023 werd het principe van ‘de eerste schorsing primeert’ toegepast. Er zijn daarbij 2 situaties mogelijk:

  • Een werknemer wordt ziek tijdens zijn vakantieperiode
    De arbeidsovereenkomst wordt geschorst door de vakantie en de ziekte zorgt niet voor een tweede schorsing. De werknemer wordt dus geacht op verlof te zijn, ongeacht of hij ziek was of niet. De werknemer kon deze dagen niet op een ander moment opnemen.

  • Een werknemer wordt ziek vóór de aanvang van zijn vakantieperiode
    De overeenkomst wordt geschorst door ziekte en het verlof zorgt niet voor een tweede schorsing. De gemiste vakantiedagen kunnen wel op een later moment opgenomen worden.

Daarnaast mochten vakantiedagen niet overgedragen worden naar een volgend vakantiejaar. Vakantiedagen vervielen wanneer een werknemer de betreffende vakantiedagen niet had opgenomen voor het einde van het jaar.

Nieuwe regeling vanaf 2024

Vanaf 1 januari 2024 wordt het principe van ‘de eerste schorsing primeert’ niet meer toegepast. Een werknemer kan zijn of haar vakantiedagen laten omzetten naar ziektedagen en de gemiste vakantiedagen op een later moment opnemen, ongeacht of hij/zij vóór of tijdens het verlof ziek wordt.

Overdracht vakantiedagen

Belangrijk om te weten is dat de vakantieperiode niet automatisch verlengd wordt, dit kan enkel in samenspraak tussen werkgever en werknemer.

De uitgestelde dagen moeten op een later moment opgenomen worden. Enkel wanneer men door bepaalde omstandigheden de vakantiedagen onmogelijk kan opnemen voor het einde van het betreffende jaar, kan men deze overdragen naar een volgend jaar doch deze zijn absoluut op te nemen binnen de 24 maanden na het einde van het vakantiejaar.

Verplichtingen werknemer

De werknemer die tijdens de vakantieperiode ziek wordt, moet voldoen aan twee verplichtingen:

  • binnen 2 werkdagen vanaf het begin van de ziekte een geneeskundig getuigschrift verstrekken aan de werkgever. Dit getuigschrift moet uitdrukkelijk vermelden dat de werknemer zijn recht op het behoud van vakantiedagen gebruikt. Hiervoor is een specifiek model beschikbaar gesteld door de overheid.
  • onmiddellijk de werkgever informeren over zijn/haar verblijfplaats moest deze zich niet op het gebruikelijke adres bevinden (bv. door verblijf in het buitenland).

Gewaarborgd loon

Als werkgever ben je verplicht om tijdens ziektedagen het gewaarborgd loon te voorzien.

Voor bedienden is er een gewaarborgd loon verschuldigd, zowel tijdens een individuele als tijdens een collectieve vakantieperiode.

Voor arbeiders dient er een onderscheid gemaakt te worden naargelang de arbeidsongeschiktheid begint tijdens de periode van collectieve vakantie of voor de aanvang van collectieve vakantie.

Wordt een arbeider ziek tijdens de periode van collectieve vakantie, dan mag hij of zij deze vakantiedagen later opnemen en heeft deze recht op gewaarborgd loon vanwege de werkgever.

Indien een arbeider reeds ziek is vóór de aanvang van de collectieve vakantie, dan is de werkgever geen gewaarborgd loon verschuldigd voor deze periode van arbeidsongeschiktheid die samenvalt met de collectieve vakantie. De arbeider kan in dit geval aanspraak maken op ziekte-uitkering van de mutualiteit.

Welke actie moet u ondernemen als werkgever?

Deze nieuwe formaliteiten moeten worden opgenomen in het arbeidsreglement of in een bijlage aan het arbeidsreglement. De werkgever moet:

  • aan elke werknemer een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement bezorgen (met ontvangstbewijs);
  • de wijziging meedelen aan de inspectiediensten binnen 8 dagen na inwerkingtreding ervan.

QPS Accountants helpt u graag verder bij eventuele vragen.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector

Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector

Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.

Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s

Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s

De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.

Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons