Het voordeel alle aard voor gratis verwarming en elektriciteit wordt vanaf aanslagjaar 2022 niet meer altijd forfaitair berekend

25 January 2022

Wanneer een onderneming de privé-uitgaven van een bedrijfsleider of werknemer ten laste neemt via een toekenning van een loon in natura, wordt de bedrijfsleider of werknemer belast op dit voordeel in natura. Enkele voordelen worden forfaitair gewaardeerd. De bedrijfsleider of werknemer wordt dus niet belast op het werkelijk verkregen voordeel maar op basis van een forfait, hetgeen in veel gevallen aanleiding geeft tot een optimalisatie gezien de werkelijke kosten vaak hoger liggen dan het forfait.

Ook de gratis terbeschikkingstelling van verwarming en elektriciteit werd op deze manier gewaardeerd. Een bedrijfsleider werd in 2021 belast op een jaarlijks voordeel van € 2.080 voor verwarming en € 1.030 voor elektriciteit, een werknemer werd belast op een voordeel van respectievelijk € 910 en € 470. Gelet op de hoge energieprijzen kon de bedrijfsleider of werknemer hier dus een mooi voordeel mee doen.

Deze regeling werd op 1 januari 2022 echter gewijzigd. De forfaitaire waardering voor verwarming en elektriciteit geldt enkel nog wanneer het onroerend goed door dezelfde onderneming ter beschikking gesteld wordt aan de genieter. Indien de woning dus privé-eigendom is van de bedrijfsleider of werknemer maar de nutsvoorzieningen zoals elektriciteit, gas en/of stookolie toch door de onderneming worden gedragen, zal de bedrijfsleider of werknemer niet langer kunnen genieten van een forfaitair voordeel van alle aard. Het werkelijk genoten voordeel dient te worden belast.

Er is geen overgangsregel bepaald.

Momenteel zijn er nog veel onduidelijkheden. Wat bijvoorbeeld bij het opladen van een elektrische of hybride bedrijfswagen waar het voordeel voor de elektriciteit al vervat zit in het voordeel alle aard voor de wagen? Wat met de verhuur aan de vennootschap van een kantoorruimte in de woning? Hoe wordt het werkelijk verbruik in deze situaties berekend?

We hopen hier snel een antwoord op te krijgen en komen hier zeker nog op terug in één van onze volgende nieuwsbrieven.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector

Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector

Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.

Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s

Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s

De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.

Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons