Eenmalige coronapremie van 500 euro voor zwaar getroffen zelfstandigen

28 September 2021

De regering heeft beslist een eenmalige extra premie van 500 euro netto uit te keren aan de door coronacrisis zwaar getroffen zelfstandigen.

Wie?

De zelfstandigen met het volgend statuut komen voor deze premie in aanmerking:

  • zelfstandige in hoofdberoep of meewerkende partner;
  • zelfstandige in bijberoep, maar minimumbijdrage in hoofdberoep verschuldigd;
  • zelfstandige in hoofdberoep met gelijkstelling bijberoep (artikel 37);
  • student-zelfstandige;
  • 65-plusser zonder pensioen.

Wanneer?

Je dient tijdens de periode van 1 oktober 2020 en 30 april 2021 minstens zes maanden een crisis-overbruggingsrecht gekregen te hebben. Dit hoeft niet noodzakelijk aaneensluitend geweest te zijn. Volgende uitkeringen tellen mee:

  • het enkel en het dubbel crisis-overbruggingsrecht wegens verplichte sluiting of afhankelijkheid van een verplicht gesloten sector;
  • de relance-uitkering;
  • het crisis-overbruggingsrecht wegens omzetdaling.

Hoe?

Je hoeft hier als zelfstandige zelf niets voor te ondernemen. Je sociaal verzekeringsfonds gaat na of je aan de voorwaarden voldoet en brengt je hiervan op de hoogte. Ten laatste op 30 september 2021 zal de uitbetaling door het sociaal verzekeringsfonds gebeuren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

De nieuwe investeringsaftrek vanaf 2025

De nieuwe investeringsaftrek vanaf 2025

In een vorige nieuwsbrief lichtten we jullie al in over de voorgenomen hervorming van de investeringsaftrek. De nieuwe regelgeving is ondertussen officieel en is van toepassing op activa die vanaf 1 januari 2025 verkregen of tot stand gebracht zijn. Wij leggen hierna de nieuwe spelregels uit.

De nieuwe btw-ketting: wat verandert er voor u?

De nieuwe btw-ketting: wat verandert er voor u?

Op 1 januari 2025 trad de nieuwe btw-ketting in werking. Het opzet van de maatregelen is om de processen te vereenvoudigen en te moderniseren. De belastingadministratie licht in haar circulaire van 27 januari een aantal standpunten toe. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en de huidige stand van zaken.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Groot nieuws voor QPS!

Met trots kondigen we aan dat ons kantoor voortaan deel uitmaakt van PIA Group, de snelst groeiende accountancy- en advisorygroep in België. Vanuit onze vertrouwde locaties in Hasselt en Genk blijven we kmo’s in Limburg en daarbuiten ondersteunen met advies op maat. Dankzij deze samenwerking vergroten we onze expertise én slagkracht om onze klanten nog beter van dienst te zijn.

Steven Brouckaert, Uitvoerend Voorzitter van PIA Group International:

We kijken ernaar uit om de unieke aanpak van QPS met PIA Group te ondersteunen en het kantoor verder te helpen groeien, uiteraard met respect voor het DNA.

Ons QPS-team kijkt met vol vertrouwen uit naar de toekomst!