De aangekondigde vergroening van het wagenpark – waarmee dient u rekening te houden?
27 May 2021
In het regeerakkoord van de federale regering van september 2020 werd reeds bekend gemaakt dat de regering sterk zou inzetten op een vergroening van het wagenpark, met als concrete doelstelling dat alle nieuwe bedrijfswagens tegen 2026 broeikasgasvrij zouden zijn.
Onze minister van Financiën Vincent Van Peteghem trad recent naar voor met een wetsontwerp. De federale regering sloot inmiddels een akkoord over deze fiscale aanmoediging van elektrische bedrijfswagens. We lichten u graag toe wat in dit akkoord overeengekomen werd.
1. Enkel elektrische bedrijfswagens zullen nog fiscaal aftrekbaar zijn
Vanaf 2026 zullen nieuwe bedrijfswagens enkel nog een fiscale aftrek kunnen genieten indien ze volledig emissievrij zijn. In 2026 zal die aftrek 100 % bedragen, om vervolgens conform onderstaande tabel geleidelijk aan te dalen naar 67,5 % in 2031.
Elektrische bedrijfswagens |
|
Jaar |
Aftrekpercentage |
2026 |
100% |
2027 |
95% |
2028 |
90% |
2029 |
82,5% |
2030 |
75% |
2031 |
67,5% |
Voor de bedrijfswagens op fossiele brandstof die reeds aangekocht zijn en deze die aangekocht worden vóór 1 juli 2023 verandert er niets. De huidige regels betreffende de fiscale aftrek blijven van toepassing.
Voor de bedrijfswagens op fossiele brandstof die aangekocht worden tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 wordt er voorzien in een overgangsregeling die nadien wordt afgebouwd.
Bedrijfswagens op fossiele brandstof aangekocht tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 |
|
Jaar |
Maximum aftrekpercentage |
2025 |
75% |
2026 |
50% |
2027 |
25% |
2028 |
0% |
Tot slot wordt de fiscale aftrek voor benzine- of dieselkosten beperkt tot 50 % voor hybride bedrijfswagens die aangekocht worden na 1 juli 2023. Op deze manier hoopt de regering chauffeurs van hybridewagens aan te moedigen om vaker elektrisch te rijden.
2. Belastingvermindering voor de installatie voor laadpalen
Aangezien er allicht meer elektrische bedrijfswagens verkocht zullen worden, zal er uiteraard ook nood zijn aan meer laadpalen.
Wie als particulier investeert in een laadpaal tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 ontvangt daarvoor een belastingvermindering van 45 %. Deze vermindering daalt in 2023 tot 30 % en in 2024 zal deze nog slechts 15 % bedragen. Het maximum bedrag dat in aanmerking komt voor deze belastingvermindering bedraagt 1.500 euro per laadpaal.
Ook een onderneming kan fiscaal voordelig investeren in een laadstation. Zij ontvangen voor deze investeringen een kostenaftrek van 200 % indien de investering plaats vindt tussen 2 september 2021 en 31 december 2022. Deze kostenaftrek daalt tot 150 % voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024. Een belangrijke voorwaarde voor de verhoogde aftrek is dat dit laadstation minstens een deel van de dag vrij toegankelijk is voor derden.
3. Alternatieven voor een bedrijfswagen?
Het reeds bestaande, en momenteel niet zo populaire, mobiliteitsbudget zal uitgebreid, vereenvoudigd en versoepeld worden.
Door dit mobiliteitsbudget krijgen werknemers de kans om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget dat gespendeerd kan worden aan drie pijlers: een andere milieuvriendelijkere wagen, alternatieve vervoermiddelen of cash. Huisvestingskosten voor een woonplaats die binnen een straal van 5 kilometer van de normale plaats van tewerkstelling gelegen is, worden gelijkgesteld met duurzame alternatieve vervoermiddelen. Deze afstand wordt uitgebreid tot 10 kilometer.
De kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen zullen bovendien ook als huisvestingskosten in aanmerking genomen worden. Momenteel komen enkel de interesten hiervoor in aanmerking.
Tot slot zal er voetgangerspremie komen voor woon-werkverkeer.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Nieuwe verplichtingen in de bouw- en schoonmaaksector
Zelfstandige of vennootschap in de bouw- of schoonmaaksector? In 2024 zijn er twee bijkomende verplichtingen ingevoerd. In deze blog brengen wij u graag op de hoogte van deze nieuwigheden.
Nieuw aansprakelijkheidsrecht vanaf 2025: behoed u nu al voor de mogelijke risico’s
De nieuwe tekst van Boek 6 uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek verscheen op 1 juli in het Belgisch Staatsblad en regelt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, zoals onder andere bestuurders, werknemers en onderaannemers.
Het doel van het aansprakelijkheidsrecht is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden ingeval er door een fout schade werd veroorzaakt en dat de schade vergoed wordt.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!